Hier zijn vier belangrijke vragen en antwoorden verzameld, om ervoor te zorgen dat je het meeste uit je video-inhoud haalt.

  • Vraag 1: Wat moet mijn video erin hebben?

Er zijn verschillende factoren die hieraan bijdragen, voornamelijk: wat voor soort bedrijf je bent en wat voor soort product of dienst je verkoopt. Binnen deze dynamiek staat de belangrijkste vraag: “aan wie probeer je te verkopen?” Kortom, wat is jouw doelgroep? Zodra je doelgroep is gedefinieerd, is het tijd om ze te betrekken. Wat vooral handig is, is als je een verhaal maakt waar ze zich mee kunnen identificeren. Je houdt jouw publiek eerder vast door emoties, in plaats van koude feiten of functies. Ten slotte, is de absolute must-have van elke video wat we een Call-to-Action noemen. Je publiek heeft duidelijke en beknopte richtlijnen nodig over wat je wilt dat ze doen, nadat ze de video hebben bekeken. “Bel ons vandaag nog”, “Bestel nu de jouwe”, “Klik hier”, “Online registreren” zijn allemaal goede calls-to-action.

  • Vraag 2: Welk type video past bij mij?

In dit technologisch tijdperk zijn er verscheidene opties ter beschikking om je verhaal te vertellen. Wat je verkoopt, hoe je het wilt presenteren en natuurlijk hoeveel je wilt uitgeven, bepalen uiteindelijk voor welke je kiest. Voorbeeld: 2D-animatie is geweldig voor het uitleggen van een complex concept met een eenvoudig en boeiend verhaal, tegenwoordig zijn Whiteboard-animaties heel erg in. 3D-animatie is een geweldige manier om vorm en functie van een product te laten zien, evenals de werking ervan. Live-actie video’s zijn geweldig om met het ​​publiek te verbinden, door afbeeldingen te gebruiken waar ze zich direct mee kunnen identificeren.

  • Vraag 3: Hoe lang moet mijn video zijn?

De vraag moet eigenlijk zijn: moet het kort of extra kort zijn? Dus hoofdpunt is dat je het kort moet houden. De bedoeling is dat je publiek aantrekt en interesseert, je bent een product of dienst aan het tonen. Men is niet verplicht ernaar te kijken. Met de toenemende populariteit van online advertenties die de functie “Skip Ad” gebruiken, meestal na vijf seconden, moet je video-marketinginspanning kort zijn en moet de boodschap duidelijk overkomen om het publiek snel te haken. Er zijn sommige langere video’s bekend die effectief zijn, maar die hebben meestal betrekking op bedrijven met een ingebouwd publiek. Non-profitorganisaties zijn hier een voorbeeld van. De algemene barometer voor marketingvideo’s ligt in het bereik van één tot twee minuten.

  • Vraag 4: Hoe kan ik de video gebruiken?

Veel mensen worstelen met de optimale manier om hun video te gebruiken of weer te geven. De eenvoudigste en snelste antwoorden zijn: jouw website en YouTube. Er moet niet vergeten worden dat de meeste video’s ook goed kunnen worden weergegeven op verschillende social-mediasites en zelfs op verschillende uitzendkanalen.